Het nieuwe Spinoza: gewoon lekker, ongedwongen genieten

Het nieuwe Spinoza: gewoon lekker, ongedwongen genieten

Als er één eetcafé een begrip genoemd mag worden is dat wel Eetcafé Spinoza: al ruim dertig jaar is het restaurant gevestigd aan de Eewal. Sinds december 2019 zijn er twee nieuwe eigenaren: de beste vrienden Jan Willem Schoot en Ralph Pol, die je misschien kent van Barrevoets en Dr. Watson. Sinds de overname is er een hoop veranderd. Met Jan Willem gaan we om tafel zitten voor een goed gesprek over het nieuwe Spinoza.

In december hebben jullie het eetcafé overgenomen. Wat is er inmiddels veranderd?
“Een heleboel. Het restaurant bestaat al dertig jaar en heeft last gehad van schommelingen in kwaliteit en gastvrijheid. Met name de laatste jaren zijn de liefde en de ziel uit de zaak verloren. Spinoza was een beetje vergaande glorie. Wij willen terug naar de ‘eetcaféroots’, maar dan opnieuw uitgevonden. Vroeger had je in een eetcafé bijvoorbeeld alleen schnitzels en dergelijke. Bij ons kun je uitgebreid tafelen en jezelf helemaal verwennen, terwijl je ook voor alleen een hoofdgerecht of borrelplank kunt komen. Het vlees komt van een lokale slager, die de runderen zelf slacht. Je kan hier ongedwongen genieten en dat vinden wij het allerbelangrijkste.”

Hebben jullie meer veranderingen doorgevoerd?
“Ik denk dat we in alle facetten van horeca en beleving hebben geïnvesteerd. Spinoza heeft een nieuwe huisstijl gekregen. Dit komt terug in de menukaart, het terras en natuurlijk de prachtige binnentuin. Ook biedt Spinoza al jaren theaterdiners aan voor bijvoorbeeld groepen of personeelsfeestjes. Wij hebben Van Ravesteijn theaterproducties in de arm genomen om het niveau hiervan omhoog te krikken. De combinatie diner en het theater zorgt gegarandeerd voor een fantastische avond. Er is nog steeds een waslijst van verbeterpunten. Aan de ene kant biedt de coronacrisis de mogelijkheid om veranderingen door te voeren, maar aan de andere kant was het ook een tijd van onzekerheid en afhankelijkheid. Al met al denk ik dat we er sterker uit zijn gekomen. Ik ben heel erg tevreden.”

Jullie hebben veel lokale streekproducten, maar waar ben je het meest trots op?
“Wat ons uniek maakt is onze volledige veganistische kaart, naast onze reguliere kaart. Onze chef-kok is daarin gespecialiseerd, puur omdat hij zijn uitdaging hierin vindt. Onze kaart is vrijwel glutenvrij en lactosevrij, dus voor iedereen toegankelijk. Alles is huisgemaakt en we hebben veelal lokale leveranciers. Onze groenten komen bijvoorbeeld bij It Griene Libben vandaan, een boer uit Noardburgum en ons vlees halen we bij Slagerij Rijpma uit Giekerk. Gister ben ik zelf naar de visafslag in Harlingen geweest om vis te halen voor het weekend. Hoe mooi is het om ’s ochtends te bekijken wat ze die nacht hebben gevangen?”

Spinoza zit hier al meer dan dertig jaar. Hoe ziet het eetcafé eruit al we over dertig jaar nog een keertje langskomen?
“Ja, goede vraag. Ik hoop dat wij dan mogen terugkijken op een periode waarin Leeuwarden, Friesland en de toeristen Spinoza hebben omarmd en er een soort community rondom onze zaken is ontstaan. Het mooie is, en dat zie je ook na zo’n coronacrisis, dat mensen behoefte hebben aan sociale contacten en eens een ander verhaal. Een horecazaak is een ontmoetingsplek. Eten kan je thuis ook wel. Je komt voor de gezelligheid, de persoonlijke aandacht van de gastheer, om verrast te worden door een nieuw gerecht of biertje en om even onbezonnen te genieten. Als we over dertig jaar terugkijken, hoop ik dat dat is gelukt! En dat we nog eens dertig jaar vooruit kunnen. Maar dan zit ik hopelijk wel aan de andere kant van de bar, zelf te genieten!”

Foto: Marcel van Kammen

Gerelateerde artikelen

Laat uw gedachte achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *